Klimaatdoelstelling heel eind haalbaar met beproefde oplossingen.

Autogas (LPG) voor bestaande vloot van miljoenen benzineauto’s levert direct bijdrage aan het verminderen van CO2- en fijnstofuitstoot.

Dag van het Autogas – zaterdag 24 november 2018

8 november 2018 – Autogas (LPG), niet te verwarren met aardgas (CNG), is nu nog steeds volop beschikbaar en wordt nog altijd geleverd door een groot landelijk dekkend netwerk van tankstations in Nederland en daarbuiten. Het is een schonere brandstof ten opzichte van benzine voor wat betreft CO2-uitstoot (tot wel 21% Well to Wheel). Ook voor wat betreft fijnstof is autogas veel schoner (tot wel ruim 95%). Veel recente emissietesten uitgevoerd door o.a. diverse officiële Duitse TÜV testhuizen bewijzen het. Autogas is dus niet alleen beter voor het milieu maar ook nog een stuk goedkoper per liter en vergt minder investeringen door de bestaande infrastructuur.

Nederland kent nu een miljoenenvloot aan benzineauto’s die gemiddeld 10 jaar rondrijden. Er is dus op korte termijn een groot succes te behalen voor een beter klimaat door deze auto’s op autogas te laten rijden. Het landelijk dekkend tank- en servicenetwerk is voorradig. De expertise en de LPG-systemen om dit voor elkaar te krijgen ook. De biovariant van LPG is nu al beperkt beschikbaar en wordt vanaf volgend jaar op grotere schaal ingezet en bruikbaar voor de bestaande autogassystemen.

Dat is niet altijd bekend bij het grote publiek en zelfs niet altijd bij politici. Daarom organiseert het Platform Autogas op zaterdag 24 november aanstaande op meer dan 50 plaatsen in Nederland een informatiedag.

Meer over de Dag van het Autogas – zaterdag 24 november 2018: Op zaterdag 24 november 2018 worden er op ruim 50 locaties in Nederland door LPG-inbouwspecialisten vragen beantwoord. Vragen zoals: wat is een autogas installatie, hoe wordt deze ingebouwd, wat zijn de voordelen en de kosten en welke besparing levert het rijden op autogas (LPG) op. Op de website www.autogas.nl/dag-van-het-autogas en op Facebook staat een overzicht van alle activiteiten op die dag (wordt per dag aangepast/uitgebreid).

De Dag van het Autogas is een initiatief van Platform Autogas waarin leveranciers van LPG en van LPG-systemen verenigd zijn. #DagvanhetAutogas

 

Elektrische wagens genereren nauwelijks minder fijn stof dan recente benzinewagens. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Transport & Mobility, een spin off van de KU Leuven.

Door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek veroorzaken elektrische wagens slechts een verwaarloosbare fractie minder fijn stof dan gewone, recente benzinewagens in een stedelijke omgeving. Ook het verschil met dieselwagens is kleiner dan algemeen wordt aangenomen. Dat blijkt uit een verrassende analyse van Bruno Van Zeebroeck, verbonden aan het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML), een spin-off van de KU Leuven.

Onze gezondheid lijdt in de eerste plaats onder de uitstoot van stikstofoxide (NOx) en vooral fijn stof (PM), onder meer afkomstig van wagens. Die veroorzaken fijn stof op twee manieren: door de verbranding van brandstof (de uitlaatemissies) en door het afslijten van de remmen, de banden en het wegdek (de niet-uitlaatemissies), aldus De Standaard.

 

Batterijen
De uitlaatemissies voor elektrische wagens bedragen uiteraard nul. Ze rijden op batterijen, niet op brandstof. Maar de niet-uitlaatemissies liggen even hoog en mogelijk zelfs hoger dan bij gewone wagens, volgens de berekeningen van Van Zeebroeck. Dat komt omdat elektrische wagens door de zware batterijen meer wegen dan gewone wagens. Vooral in de stad, waar het vaker remmen en bochten nemen is, is dit nadelig voor het milieu.

Bovendien zijn benzine- en dieselwagens in vergelijking met twintig jaar geleden heel wat milieuvriendelijker geworden onder impuls van de steeds strenger wordende Europese emissiestandaarden. Concreet: een benzinewagen veroorzaakt vandaag 18 mg fijn stof, uitlaatemissies en niet-uitlaatemissies samengeteld. Voor een elektrische auto is dit 17 mg. Een diesel uit 2000 komt uit op 79 mg.

In Nederland wordt het elektrisch rijden gestimuleerd omdat het beter zou zijn voor het milieu.

Bron: telegraaf.nl

Het Finse Neste produceert en levert wereldwijd verschillende biobrandstoffen. Op de Maasvlakte breidt Neste Nederland zijn activiteiten uit met een installatie voor de productie van hernieuwbare LPG. Het Nederlandse bedrijf SHV Energy zal de biobrandstof verkopen.

 

“Bio-LPG kan zonder aanpassingen gebruikt worden in verschillende transport- en verwarmingstoepassingen. Het is een prachtige toevoeging aan ons assortiment”, zegt Fulco van Lede, directielid van SHV Energy. “Met deze stap leveren we onze klanten een nog schoner alternatief voor brandstoffen als diesel en benzine.”

SHV Energy is naar eigen zeggen een van de grootste distributeurs van LPG. SHV neemt de volledige productie van Neste’s nieuwe raffinaderij, 40.000 ton per jaar, de eerste vier jaar af.

Alternatief voor aardgas en diesel
De bio-LPG, een vloeibaar gemaakt mengsel van propaan- en butaangas, kan probleemloos gebruikt worden in auto’s en vrachtwagens die op fossiele LPG rijden. LPG, ook bekend als autogas, stoot bij het verbranden minder CO2 uit dan diesel en benzine.
In landelijke gebieden, zonder aardgasnet, wordt LPG gebruikt om gebouwen te verwarmen. Neste kan met zijn nieuwe installatie ook bio-campinggas leveren.

1.000.000 ton
De plannen voor de € 60 mln kostende LPG-installatie werden in september 2014 bekendgemaakt. Neste gaat er restromen opwaarderen die vrijkomen bij de productie van biodiesel. Neste denkt de fabriek eind 2016 in bedrijf te nemen.
De bestaande raffinaderij van Neste Nederland in Rotterdam is met een productiecapaciteit van 1.000.000 ton per jaar naar eigen zeggen de grootste productielocatie voor hernieuwbare brandstoffen in Europa. In de Verenigde Staten levert Neste onder andere biodiesel aan pakketbezorger UPS.

Bron: www.duurzaamBedrijfsleven.nl

Bron: www.autogas.nl

Met deze zogeheten LPdi-installatie merk je geen enkel verschil meer tussen het rijden op LPG of op benzine. Het vermogen, rijcomfort en de wegligging zijn exact gelijk. Ondertussen profiteer je echter wel van beduidend lagere kosten en een lagere CO2-uitstoot.

Geen verliezen
Het LPdi-systeem is door Vialle Alternative Fuel Systems zelf ontwikkeld. Peter Rutten, President / CEO van Vialle: “Met LPdi wordt het voor eerst mogelijk dat het LPG, net als bij de brandstofinjectie van een benzinemotor, direct in de cilinders wordt ingespoten. Met als gevolg dat alle voordelen van de benzinemotor behouden blijven. Zoals het volledige vermogen, omdat er geen ingreep in het koelsysteem nodig is. En aan trekkracht (koppel) boet de motor evenmin in. Sterker, deze reeds veelvuldig geleverde 1,4 liter motor biedt een veel lagere CO2-waarde mét LPdi dan zonder. Het rekensommetje van het overbekende ‘omslagpunt’ hebben we opnieuw berekend. Met LPdi loont het al vanaf 12.000 kilometer per jaar om LPG te gaan rijden. Een lagere bijtelling vanwege de veel lagere CO2-uitstoot wordt bovendien ook in de naaste toekomst verwacht.”

Onderhoudsvrij “LPdi brengt veel meer moderne auto’s binnen het bereik van rijden op autogas”, zegt Rutten. “Bovendien start de LPdi-motor gewoon op gas en niet eerst op benzine. Daarom zouden we de rollen moeiteloos kunnen omdraaien: een kleine reserve-brandstoftank en een grote gastank op de plaats van de gewone tank. Het LPdi is onderhoudsvrij, er hoeven geen filters te worden vervangen. Dat scheelt in de kosten. Het LPdi-systeem kunnen particulieren en autobedrijven bestellen bij alle Vialle Centers.”

LPG is een schonere brandstof dan benzine of diesel. De uitstoot aan CO2 is veel lager. LPG heeft een klopvastheid van 108 tot 110, veel hoger dan van superbenzine. Zo’n klopvaste brandstof laat een hogere compressieverhouding toe en waarmee hogere motorvermogens haalbaar zijn. Dit is vooral van belang voor motoren met een turbocompressor, zoals enkele van de direct ingespoten 1,4 liter VAG-motoren. Installaties voor andere VAG-motoren en andere automerken volgen binnenkort.

Bron: www.autogas.nl

Woensdag 23 december 2009 – Opel biedt vanaf heden af fabriek een LPG-motor aan op de Corsa, de Astra Stationwagen en de Zafira. Met dit aanbod breidt het merk zijn assortiment milieubewuste ecoFLEX-modellen met alternatieve krachtbronnen uit.

De LPG-modellen van Opel kunnen op benzine of LPG rijden – de omschakeling gebeurt automatisch, maar kan ook handmatig door een knop op het dashboard in te drukken. Naast de gewone benzinetank beschikken deze auto’s over een LPG-tank. Die bevindt zich in de ruimte voor het reservewiel (Corsa en Astra Stationwagen) of onder de vloer van de auto (Zafira), zodat de opbergruimte en het laadvolume ongewijzigd blijven. Het reservewiel wordt vervangen door een bandenreparatiekit voor eventuele noodgevallen.

De actieradius van het voertuig kan aanzienlijk worden vergroot door de twee tanks te gebruiken – zo kan de Astra Stationwagen met LPG-tank ongeveer 1.300 kilometer afleggen zonder bij te hoeven tanken. De CO2-uitstoot tijdens het rijden op LPG ligt 10 tot 13 procent lager dan wanneer de auto op benzine rijdt.

Auto’s die af fabriek met een LPG-motor worden uitgerust, bieden de klant diverse voordelen ten opzichte van inbouwoplossingen die achteraf plaatsvinden. De krachtbron is speciaal ontworpen om op LPG te lopen. Elementen zoals speciale kleppen en hardere klepzittingen verlengen de levensduur. De veiligheid was een topprioriteit tijdens de ontwikkeling van deze modellen. Alle voertuigen werden aan zeer uitgebreide uithoudingsproeven onderworpen, de LPG-tank en alle componenten doorstonden crashtests en voldoen aan alle veiligheidsnormen.

Bovendien biedt Opel twee jaar fabrieksgarantie en is het Opel dealernetwerk opgeleid in het onderhoud van deze auto’s. De onderhoudsbeurten en -kosten zijn vergelijkbaar met die van modellen met een conventionele motor. En de meerprijs is veel lager dan die van inbouw achteraf. Een tankbeurt voor de Corsa 1.4 LPG kost ongeveer 26 euro (42 liter à 0,63 euro). Bij een gemiddeld verbruik van 8,1* liter LPG resulteert dit in ongeveer vijf euro aan brandstofkosten per 100 kilometer. Daarnaast valt de Corsa 1.4 LPG in de bijtellingscategorie waardoor dit voor de zakelijke rijder extra belastingvoordeel oplevert.

LPG is de populairste alternatieve brandstof ter wereld en wordt nu al op meer dan 13 miljoen voertuigen gebruikt. In Europa zijn er meer dan 25.500 tankstations die LPG verkopen en in Nederland is LPG bij de meeste tankstations verkrijgbaar. De grootste LPG-markten voor Opel zijn Italië, Frankrijk en Duitsland.

De nieuwe Opel LPG-modellen:

Corsa 1.4 LPG met 64 kW/87 pk, 119 g/km CO2, vanaf 16.895,- euro Astra Stationwagon 1.6 LPG met 85 kW/115 pk, 144 g/km CO2, vanaf 22.895,- euro Zafira 1.8 LPG met 101 kW/137 pk, 160 g/km CO2, vanaf 24.995,- euro

(*) voorlopige cijfers.